Štítky

18. 1. 2011

Zábrdovická klasika

DSC00246Tento recept jsem obdržel od své kamarádky Ivety z Vancouveru, která reagovala na můj publikovaný recept na domácí chléb. Musím ještě jednou touto cestou Ivetě poděkovat, protože i já jsem si recept velmi oblíbil a zejména v těchto zimních trošku stresových dnech je opravdu oázou poklidu a hlavně nenáročnosti na přípravu. Ivetin recpet vychází z knihy z knihy Jima Laheye “My Bread” a já jsem si jej – s dovolením opět trošku poupravil pro své potřeby a pro snažší rozpoznání v hierarchii svých receptů jsem jej i překřtil na “Zábrdovickou klasiku”. Zábrdovických chléb vyrábí firma Hepek, která je pokračovatelem tradic brněnské pekárny Dělpe založené v roce 1922. Bezprostředním předchůdcem firmy Hepek byl státní podnik Brněnské pekárny. Areál pekárny získala firma Hepek v roce 1996 a přiznám se, že v době mého “působení” v Brně patřil a stále patří k nepřekonaným chuťovým zážitkům – tak prostě v mém pohledu chutná klasický kmínový chléb… Takže s jistou nadsázkou, každopádně s o to větší radostí se  s vámi o tento recept podělím.

Suroviny:

4,5 hrnku hladké mouky (v našich kanadských podmínkách “All Purpose”)

1,5 hrnku žitné mouky (opět v našich podmínkách používám “Light Rye”)

2,5 lžičky soli

1 lžička sušených kvasnic

2 2/3 hrnku vlažné vody

1/2 lžičky kmínu

 

Postup:

1. Kvasnice rozpustímé ve vodě a necháme krátce vzejít.

2. Všechny suroviny smícháme ve velké míse nebo v kuchyňském robotu

DSC00229 DSC00173

3. Vymíchané těsto vložíme do velkého (cca 7-10l hrnce) a přiklopíme víkem. Hrnec umístíme na teplé místo (v těchto zimních dnech se mi opravdu osvědčila ta rozsvícená žárovka v troubě). Necháme kynout 12-24 hodin – dle časového rozvrhu. Většinou si těsto připravím večer poté, co přijdu domů z práce a nechám kynout buď do rána nebo do svého příchodu z práce den následující.

DSC00165

4. Připravíme si pánev, misku nebo ošatku (osobně se mi velmi osvědčil pekáč určený na pečení ryb – má podlouhlý – bochníkovitý tvar a těsto v něm krásně vykyne a ještě lépe se zformuje do bochníku). Obsah hrnce vyklopíme na pomoučenou pracovní plochu (těsto je poměrně řídké a velmi kypré), vytvarujeme bochník a vložíme do pánve, ošatky nebo do zmiňovaného pekáče, který vystelu pečícím papírem). Přikryjeme utěrkou a necháme 1,5-3 hodiny kynout (opět v rozsvícené troubě).

DSC00291

5. Asi půl hodiny před koncem kynutí nahřejeme troubu na 250°C/490-500°F. Pokud pečeme v litinovém hrnci, je třeba tento také ve stejnou dobu dát do trouby a nahřát (do něj pak přeneseme nakynutý bochník z ošatky nebo z pánve přímo na pečícím papíru). Já osobně svůj “rybí” pekáč přiklopím poklicí a vložím do trouby. Teplotu zmírním na 200°C/425°F a pečemě 30 minut v přikrytém pekáči a 30 minut v odkrytém.

DSC00292

6. Vyjmeme z trouby, potřeme slanou vodou a necháme vychladnout.

Žádné komentáře: