Štítky

2. 2. 2011

Domácí kysané zelí

DSC00325
Kysané zelí obsahuje množství hodnotných bioaktivních látek - bakterie mléčného kvašení, vitamíny skupiny B, vitamíny C a K, minerály jako draslík, hořčík, fluor a enzymy. Kysané zelí rovněž podporuje tvorbu krve a hormonů. Umožňuje bojovat proti únavě, zlepšuje obranyschopnost organismu a zvyšuje odolnost proti stresu. Dále aktivuje imunitní systém v boji proti virům a bakteriím, posiluje organismus proti infekcím. Snižuje také vysoké hodnoty krevního tlaku a zároveň aktivuje funkci střev a vylučování toxických látek. Podporuje i látkovou výměnu a má odvodňující účinek, a proto umožňuje rychlé odstraňování odpadních látek z těla.
Přemýšlel jsem na mnohými příspěvky v diskusi pod zelňačkou o enormní kyselosti a téměř komplikované použitelnosti zelí běžně dostupného na trhu tady v Kanadě a USA a shodou okolností mě inspiroval blog Kristen - manželky mého kolegy a kamáráda Rolanda. Se znalostí technologického postupu přípravy kysaného zelí z domova, jsem toho nyní využil. Přiznám se, že jsem se chystal zelí udělat už před mnoha lety, ale jaksi mě stále odrazovala kvantita. Z domova si pamatuji, že jsme ho dělávali většinou 30-50kg a do takového objemu se mi zkrátka nechtělo a s menším poměrem jsem si nebyl jistý, do jaké nádoby bych to zelí umístil. Až jsem se rozhodnul to risknout. Risk se vydařil a já jsem nadšen a tímto se rád s vámi o svůj výsledek podělím!

Suroviny:

1 hlávka zelí
1 menší cibule
1 lžíce soli
3 lžíce kefíru nebo bílého jogurtu
1 lžíce kmínu
1 lžíce posekaného čerstvého kopru

Postup:

1. Zelí postrouháme nebo pokrájíme – hrubost dle libosti – osobně raději jemnější. Cibuli nakrájíme na kostičky, kopr posekáme. Vše dobře promícháme se solí, kmínem a kefírem (jogurtem) ve větší misce a dobře promačkáme rukama.
DSC00286
2. Naplníme zavařovací sklenici (menší hlávka zelí = jedna zavařovačka), dobře ultáčíme (např. paličkou na maso) a přebytečnou tekutinu odléváme.
DSC00287
3. Necháme stát na kuchyňské lince 3 dny a poté přemístíme do chladničky. Můžeme ihned konzumovat, popř. dále tepelně upravovat, či sterilovat (k tomu jsem se ještě nedopracoval – sklenice se vyprázdnila příliš rychle).

Žádné komentáře: